Optimalisatie van inpak materiaal
Bereik een hogere klanttevredenheid door het kiezen van het juiste inpak materiaal. Wat is het eerste waar je aan denkt bij verpakkingen? Functionaliteit? Uiterlijk? Goedkoop verpakkingsmateriaal?
Het lijkt misschien overdreven om dit te zeggen, maar het optimaliseren van je inpak materiaal kan echt een geweldige kans zijn voor je online winkel. Als je de verpakking die je gebruikt om je producten op de markt te brengen eens goed onder de loep neemt, kan dat veel opleveren.
Je kunt niet alleen kosten besparen, maar ook de betrokkenheid en tevredenheid van je klanten vergroten. De juiste verpakking zendt een boodschap uit, dus zorg ervoor dat je jouw klanten een goede geeft. We leggen je de voordelen uit van verpakkingsoptimalisatie.
Wat is optimalisatie van verpakkingsmateriaal?
In wezen is de optimalisatie van het verpakkingsmateriaal het proces van de keuzes die je maakt in het soort verzendmateriaal. Dit om de verpakking en verzending zo efficiënt mogelijk te maken. Daarbij wordt elk aspect van je inpak materiaal afzonderlijk onderzocht en worden manieren gevonden om die te verbeteren.
Of je nu een multinational bent die wereldwijd producten levert, of een kleine start-up die overweegt hoe je een bestelling op Shopify kunt vervullen, je kunt van dit proces profiteren.
Voordelen van verpakkingsmaterialen verbeteren
Maar al te vaak zien webshops verpakkingsmaterialen als een bijzaak. Als jij je richt op productontwikkeling of het genereren van verkoopleads, kan het gemakkelijk zijn om het belang over het hoofd te zien van de verzenddozen die je gebruikt om je product op de markt te brengen.
Het is echter zeer belangrijk om ook het verzendproces goed te doen. Het verbeteren, en dus optimaliseren, van verpakkingsmaterialen kan leiden tot een fenomenale verhoging van de ROI voor je bedrijf. En dan hebben we het niet alleen over kostenbesparing – hoewel dat een gegeven is.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van het verbeteren van de verpakkingsmaterialen van jouw webshop?
#1 Kostenbesparing op verpakkingen
Het is zeker waar dat je veel kosten kunt besparen door goedkopere materialen te gebruiken. Belangrijk om op te merken is, dat dit een foute besparing is. Het is van cruciaal belang om fouten in het verpakkingsontwerp te vermijden. Het laatste wat je nodig hebt, is dat je overstapt op het gebruik van dunnere kartonnen dozen om er vervolgens achter te komen dat je pakketten tijdens het transport beschadigd raken.
Wanneer je overweegt je kosten te verlagen, moet je dus nadenken over alle kosten in de toeleveringsketen die worden beïnvloed door je keuze in verpakkingen. In grote lijnen vallen deze in de volgende categorieën:
- Verpakkingsmaterialen: dozen, verpakkingstape, verzendzakken en meer.
- Arbeid: de uren die je spendeert aan het inpakken van dozen.
- Opslag: is het verpakkingsmateriaal ruimtebesparend in het magazijn?
- Verzending: kosten van de verzending.
- Verpakkingsafval: duurzame verpakkingsmaterialen.
.
Gelukkig kan het uitvoeren van een pakketoptimalisatie-audit geweldige mogelijkheden aan het licht brengen om al deze kosten tegelijk te verlagen.
#2 Duurzaamheid inpak materiaal
De veranderende houding van de consument in het afgelopen decennium heeft ertoe geleid dat geen enkel modern bedrijf het zich kan veroorloven duurzaamheid te negeren. Gelukkig sluit de aard van het optimalisatieproces van inpak materiaal perfect aan bij deze behoefte. Het is een uitgelezen kans om via milieubewustzijn te laten zien dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt (MVO).
Er is een betere manier voor inpak materiaal. Tegenwoordig zijn er overal innovaties in duurzame verpakkingen, dus het vinden van de juiste balans hoeft geen probleem te zijn.
#3 Klanttevredenheid vouw dozen en opvulmateriaal
Het eerste wat je klant ziet als je product wordt geleverd is de verpakking. Dit kan zijn de vouw dozen, het postdoosjes, de brievenbusdoos of de plastic verzendzak. De eerste indruk is cruciaal, dus zorg dat die goed is. Het spreekt vanzelf dat de belangrijkste overweging is dat het product onbeschadigd aankomt bij de consument. Dit voorkomt retouren en de kosten van beschadigde producten.
Het scala aan opties dat nu beschikbaar is voor verpakkingsontwerp is immens.
Easypack biedt verschillende soorten inpak materiaal en verpakkingsmaterialen aan. Zoals postdozen, Amerikaanse vouw dozen, brievenbus doosjes en bubbel enveloppen. Evenals opvulmateriaal zoals bubbelfolie, opvulpapier en opvulmateriaal van schuim. Voor kleinere producten zijn luchtkussen enveloppen geschikt, waarin al de bescherming aanwezig is middels luchtkussenfolie. Versterk je merk door indruk te maken op je klant met het juiste verpakkingsmateriaal dat zich houdt aan milieuvriendelijke principes.
Lees het complete artikel Verhoog klanttevredenheid met inpak materiaal, waarin we de voordelen van het juist verpakkingsmateriaal kiezen uitgebreid toelichten.
Inpak materiaal en verzenddozen bestellen
Wil je ook je verzendproces optimaliseren? Inpak materiaal en verzenddozen bestellen doe je eenvoudig online bij groothandel verpakkingsmateriaal Easypack. Wil je meer weten over ons inpak materiaal of andere typen verzenddozen? Neem dan contact op met Easypack, de specialist in verzenddozen en verpakkingsmaterialen.
Online winkels, van kleine tot grote webshops, zoeken naar manieren om hun aanbod iedere dag te verbeteren. Het optimaliseren van het inpak materiaal, van kartonnen dozen tot opvulmateriaal, is een geweldige manier om dit te doen. Kostenbesparend, verhoogt de klanttevredenheid en leidt tot goede reclame waardoor de verkoopcijfers een boost krijgen.
Wil je meer leuke nieuwtjes en informatie ontvangen over de verschillende soorten verpakkingsmaterialen en inpak materiaal? Zoals postdozen, verzendkokers kartonnen dozen, plastic verzendzakken of andere producten? Houd dan ons Magazine Easypack in de gaten. Geregeld schrijven wij nieuwe blogs met nieuwtjes en informatie voor particulieren en bedrijven. Lees bijvoorbeeld meer over de Winst verhogen met duurzame verpakkingsmaterialen.